Hot Issue!

Video Letupan Reaktor Nuklear Jepun | Tokyo Electric Power Co’s (TEPCO) Fukushima Daiichi
Setiausaha Kabinet Jepun Yukio Edano mengesahkan bahawa terdapat letupan berlaku di Tokyo Electric Power Co’s (TEPCO) Fukushima Daiichi. Ledakan itu terjadi selepas TEPCO berusaha keras untuk mengurangkan tekanan dalam teras reaktor di kilang berusia 40 tahun, yang terletak 240 km (150 batu) utara Tokyo.


Empat kakitangan TEPCO cedera dalam letupan tersebut. Setakat ini, lebih 10 hingga 20 kilometer telah dikosongkan berikutan langkah berjaga² berlakunya kebocoran radiasi.

Menurut sejarah reaktor nuklear terbabit. Pada tahun 2002, presiden syarikat tersebut dipaksa untuk mengundurkan diri bersama² dengan empat eksekutif senior selepas penemuan pemalsuan, dipercayai rekod keselamatan pemasangan reaktor nuklear dilogi tersebut. Dipercayai lebih 29 kes yang melibatkan nota pembaikan dipalsukan .. dikesan membabitkan reaktor nuklear terbabit.









Video
 
Pada akhir 2006, kerajaan mengarahkan TEPCO untuk menyemak semula data masa lalu setelah menemui pemalsuan suhu air pendingin di syarikat kilang Daiichi Fukushima pada tahun 1985 dan 1988, dan satu pemeriksaan wajib di kilang tersebut dijalankan dan selesai pada bulan Oktober 2005.

Dan pada tahun 2007, TEPCO melaporkan bahawa mereka telah menemui pemalsuan data yang lebih terkini, meskipun kali ini tidak perlu menutup kilangnya.



p/s: Bertaubatlah anda!

No comments:

Post a Comment