Toward the Wembley UEFA Champions:UEFA Champions League final between FC Barcelona and Manchester United FC





SWOT Analysis Champions League final between FC Barcelona and Manchester United FC








Barca vs Man United: SWOT Analysis

 

DUA gergasi kelab terbaik dunia akan bertembung di Wembley Stadium on Saturday. Dengan rasa terhormat dan bangga Blogger akan mengupas dan menganalis kekuatan dan kelemahan both of the team. Selepas membuat kajian di website-website bola sepak seluruh dunia dan melalui carian google, serta perbincangan dan juga pemerhatian Blogger sendiri para pembaca boleh menghayati dan juga memberi maklum balas tentang analisis di bawah.


Barcelona

 

 

Kekuatan: Kekuatan Barca terletak pada ball possession  yang begitu mantap. Tidak seperti sejarah-sejarah bola sepak yang lepas, Barca sebuah pasukan yang begitu sabar dalam situasi yang extreme dan juga capable untuk mengawal bola dalam jangka masa yang lama walaupun mereka dalam situasi didesak oleh pasukan lawan. Ini adalah kelebihan mereka yang tidak boleh dipertikaikan lagi. 

 

 

Jika kita mengambil kira sejarah pada tahun 1970 di Brazil,mereka boleh mengawal game down seperti seakan-akan agak lambat seperti merangkak. Mereka juga boleh menghasilkan peluang sepantas kilat dan juga create one-touch football pada suatu-suatu masa yang perlu semasa semua pemain dalam keadaan menyerang secara bertubi-tubi kali and allow them to stretch opponents. =))]

 


Barca juga berupaya untuk develop 'hugely-impressive pressing game' yang bermaksud, dapat menghasilkan gerakan-gerakan yang berkesan apabila mereka dalam situasi out of possession dan pada masa yang sama dalam satu misi untuk winning the ball back secara sebaik mungkin. 

 

Dari segi pendekatan kedua-dua jentera serangan dan pertahanan, sudah pasti position ini akan berjaya mengekang setiap pergerakan lawan kerana mengikut fakta, setiap pemain mampu play a pass of more than 15 yards.



 Kelemahan: Barca sama juga seperti pasukan Arsenal, kedua-dua pasukan ini jarang mempunyai Plan B untuk setiap strategi perlawanan. Tapi, perbezaan yang boleh ditonjolkan , the Gunner's Plan A adalah satu Plan yang begitu sukar untuk ditandingi dan dipatahkan oleh pihak lawan. Therefore, it means it rarely lets them down.



Barca is a team when selalu focus struggled in the past against physically bigger sides. Mereka menggunakan kekuatan fizikal yang ada sebagai contoh Chelsea and Inter Milan. Mereka lebih gemar dalam pressing game dan ini membuatkan mereka can leave to exposed to serangan balas yang pantas. Di sini,mereka lebih fokus untuk menekan pihak lawan semata-mata.:)



Kemungkinan kesalahan yang akan terjadi apabila dalam keadaan serangan long balls. So, if their oppenents mempunyai striker yg capable untuk holding it up or pandai exploiting ruang-ruang yang ada di bahagian pertahanan, goal keeper Victor Valdes akan mengalami masalah yang amat besar untuk menepis setiap percubaan yang berbahaya.



Real Madrid berjaya membuktikan in the Copa del Rey final, strategi berkampung like a parking the bus' for an hour and attacking late on can be a successful tactic if used correctly. 


Manchester United

Kekuatan ; Memang tidak dinafikan bahawa tenaga yang begitu ampuh oleh Manchester United akan memberikan satu kekuatan yang sangat kuat apabila mereka berjaya bermain dengan baik. Several of their players boleh berlari all day and keep their passing secara konsisten dengan tempo permainan di tahap yang tip top ! 



So, in this way, ia akan memberi satu peluang untuk mereka untuk membanjiri kawasan musuh at all times. The special about Manchester United FC ni, mereka tidak akan tertumpu untuk menyerang balas opponents hanya pada babak kedua. Mereka akan bersedia untuk menyerang pada setiap masa. 


Tidak seperti kebanyakan team-team yang lain, apabila dalam keadaan selesa mereka berada dalam keadaan selesa dan bermain seperti biasa. Manchester United FC juga has kualiti yg terbaik semasa going forwad, dan juga both in midfield and full-back areas. Pada masa yang sama juga, mereka ada kekuatan yang luar biasa  to mix up their game when necessary.



Kelemahan: Walaupun kita semua tahu bahwa, mereka punya defenders and goalkeepers are among the best around the world, mereka dalam keadaan tidak selesa pada musim ni, sebab terlalu banyak poor-decision making. So, there must be something which could prove fatal against Barca.



United juga,tidak mampu untuk menahan segala asakan-asakan yang laju seperti sepantas kilat. Perkara ini selalu terjadi normally a problem against most teams as it is not long before they see the ball again.That will not be the case against Barca, who will deprive them of it for long periods.


 Selain itu, secara fizikal, mereka kalah terhadap Barca,sebab Barca defence mempunyai fizikal yang besar dan kuat. So, kalau-kalau any balls toward Wayne Rooney or Javier Hernandez perlulah dilakukan dengan lebih tepat dan dihantar secara lebih bijak.


All in all, for me both teams have an originality  of attacking talent as well as some of the best defenders in the modern game.  Apa yang Blogger harapkan both of the team dapat tunjukkan aksi yang terbaik masing-masing serta menghiburkan tanpa sebarang pergaduhan.

My prediction for the result is  
FC Barcelona and Manchester United FC
                                                                2 -1

UEFA Champions League final: live build-up   




Enjoy watching!!!

7 comments:

  1. i like bro <3 :D
    nanti aku pinjam analisis nie dan backlink..
    tp stu ak x stuju..Man United 2-0 Barca :)

    ko try baca plak :
    http://nazlifestory.blogspot.com/2011/05/fc-3-road-to-wembley-part-1.html

    http://nazlifestory.blogspot.com/2011/05/fc-2-road-to-wembley-part-2.html

    hri nie, myb ptg, aku akan wt analisis akhir..feel free to read..:D

    ReplyDelete
  2. HAHaha !1 Xsuka both Man U n Barca !! Keep the blues flying high !!

    ReplyDelete
  3. @M Fizan


    haha...bro peminat MU ke?? hehe..
    dua2 pasukan tu aku bukan pasukan favorite aku,tp, apa yg aku lihat dan kaji..kedua2 nya ada kelebihan masing2..tp, dilihat previous game dulu, time tu xsilap MU final gak ngn Barca,Barca guna one touch balls..perghh...MU xdapat catch up bro..if! kalau MU ubah strategy,dapat serap semua kekangn dri MU, MU leh chmpions..
    hehe

    ReplyDelete
  4. @Amzar Syazani

    haha..out of topic da..hehe..
    xpe2..itu kau punya favorite team yeah!!..

    ReplyDelete
  5. @OhMyLordhehe..diakui aku fans Red Devils tp aku buat analisis menyeluruh..Fergie tahu cara nak menang..

    http://nazlifestory.blogspot.com/2011/05/final-countdown-medan-balas-dendam.html

    ReplyDelete
  6. @M Fizan

    style la bro..hehe..
    betul tu..setiap org ada pendapat masing2..dan aku salute ngn MU sebab d barisi ngn pemain muda,tp,fergie dapat bentuk plyer sume ni dgn jyanya...
    MU,kena kekang Messi,iniesta,xavi..plyer ni akan hncurkan MU nti..papepun gudluck utk kedua2nya..

    ReplyDelete
  7. yang pasti MU juara!

    ReplyDelete