RESULT AKU GAGAL!!!!!


PAPER AKU SANGKUT

Assalamualaikum...

Bangun2 tido bukak FB trus tengok home page penuh dgn ALHAMDULILLAH, ramai nye yg post camtu ye, kalau hari2 ucap cmtu dlm FB mesti best kan? Sejuk ckit dunia yg dh sedia panas ni.

Tapi ada jugak certain yg trus diam x update ape2 status padahal sebelum pkul 12 tu die je yg memanjang post cakap nervous ape smua. So paham2 la klu org cmni mst ade smthing wrong... Hmmm mybe alasan die g berak atau tido atau internet slow xleh d terima sbb org cmni sure akan korek lobang cacing pnye utk dpt rsult tu..

Ape2 pun tahniah sape yg dh grade dgn cemerlang terbilang atau yg lulus cukup2 paras hidong je. Xyah nk down sgt la klu pointer turun setakat 0.1, 0.2 ade ape hal compare dgn org yg FAILED. Da boleh diam je lpas dpt rsult tu mybe boleh sujud syukur ke, kejut parents tgh nyenyak tdo MALAM JUMAAT ni semata2 nk cakap korg lulus pastu kene tampar padan muka la, atau korg boleh trus scroll down FB tengok n gelak2 kwn yg failed pun boleyy.. 

Aku FAILED! Dan org tu akan rasa;

- alamak! Mati la aku kena halau dari rumah
- adoi! Sedihnye xleh konvo sma2 dgn kawan
-Damn! Bangang la lecturer ni!
-kejam btol la fakulti aku ni
-aku selalu mengampu lect nie, knp die bagi aku failed jgak? Penat aku je lol!
-ubat ape yg boleh telan sekali trus mati?
-habisla aku xdpt kejee elok pasni
-penat je buat baju konvo 
-aku dh karang ayat nk ucap terima kasih kat parents, lect, jiran, kucing pak long aku.. tapi aku nk post ape kat fb klu dh gagal ni adoii! Lol!
- hmm x jadi la nk screenshot rsult dlm insta



Merepek da aku ni. Tapi korg x boleh nafikan bnde2 merepek d atas sbb mmg akan ade org yg rasa mcm tu. As org yg pernag FAILED pada semester akhir mcm aku, aku sgt memahami perasaan korg yg gagal nih. Faham dlm 20.56 % mybe?

Aku pun dulu 1st day result gagal tu klua mmg aku rasa ni la penamat hidup aku, aku la paling bodoh, aku memalukan family aku, langsung xde selera nk makan! Dahla bulan puasa 4 hari lagi nk raya n ko bygkn mcm mana nk raya klu dh down cmni. Menangis wow pagi raya ;(

Ok adik2, especially  junior semester akhir aku yg ade subjek x lepas tu, skrg ni tenangkan diri dulu, hari ni klu nk menangis sehari2 pun xpe, nangislah sepuas2nya sbb x elok nk pendam lama2. Nk tdo sehari2 pun xdehal sbb sure xde sape yg brani kacau. Tapi klu aku dulu, aku share yg aku rasa tu dgn mmber rapat n kalau boleh skali dgn mmber yg gagal sama dgn kte. Barula bleh kongsi rasa sedih dgn org yg sekapal dgn kite yg gagal ni.

Korg jgn lupe, ade supplement exam utk yg x lepas 1 or 2 subjek. Klu kursus aku tu biasanya sbjek yg gagal tu CSP n CG. Aku dulu x lepas both sbjek n both subjek aku duduk supplement tu. Hahha padan muka aku. Yuran rm100 per subject dan aku xtau duit tu utk ape. Hahaha! Klu aku yg duduk sarawak ni kene tambang kapal trbang lg la.. Bayangkannnn kalau supplement tu pun aku x lepas? Ayooookkk! Mane nak cari duit wei..tpaksa la pinjam meminjam..
Jangan jadikan kegagalan itu halangan, jadikan ia sbgai pemangkin semangat utk berusaha lebih lagi. Kene ingat, hidup kite x best la kalau asyik smooth je,, kalau ade liku baru best, ade la bnde nak crita kat anak cucu nanti. DEGREE kot, bukan UPSR kita nk A je. Daripada 6, 7 subjek tu korg dh lpas majority kot, mybe sbb gap exam korg dekat sgt. Bnde ni pun kdg2 mjadi factor kta x perform. Supplement tu nnti kta bagi la kaw2 sbb focus 1 or 2 subjek je. Xkan x bleh lpas lagi klu kta dh btol2 gigih nk lulus. Unless takdir Allah mmg kte x dapat nk lawan la.
Daripada sudut agama, korg boleh anggap ini mybe sbagai kafarah dosa kita masa lampau, mybe kita pernah meniru, pernah MIA time group assgment dan ape2 possibility la yg kte salah lakukan masa lampau. Dari kesabaran kita utk belajar skali lagi dan menunggu result supplement tu byk bnda yg kta bleh muhasabah diri. Ingat, kalau boleh solat hajat setiap malam. Then klu nk baik lagi nazar la smthing klu lulus supplement tu nnti. X rugi pun. Renung2kan. Hehe



Kalau nak kira pasal lambat dapat kerja daripada kawan lain, beribu lagi kakak2 dan abang2 kita yg dh grade lamaaaaa dulu tp masih blm dpt keje skrg. Ade jgak yg x grade pun dh dpt kerja. Itu smua soal Rezeki Allah, dah ditetapkan. Kalau milik kita kerja tu, mmg kta akan dapat. Jgn risau rezeki mmg dah tertulis. X percaya? Aku ambik contoh aku sdiri, dalam mnunggu result supplement tu, aku dh d offer kerja yg aku kerja skrg. Alhamdulillah, bnde tak disangka akan jadi. Kdg2, Allah nak uji hambaNya sebelum dia bagi something special. Dia nak uji kesabaran kita.
Xperlu takut dgn cemuhan org, ingat, hidup kena cari Redha Allah, bukan cari Redha org. Ko dipuji org setinggi langit pun xkan jadi ape2 atau ko di caci org serendah2 lautan api pun xkan jadi ape2 kecuali Allah yg berhak berbuat demikian. Aku pun xleh elak dari rasa malu failed tu, tp sumtimes we have to face the reality. Kalau smua org lulus, kenapa tercipta nya word GAGAL? Jgn risau, korg gagal sementara je tu, klu lulus supplement nnti boleh la grade sama2 ngn member mcm aku dulu hihi.
Seriously, mmg menderita rasa tgu supplement paper n result supplement tu. Tapi, korang jgn pendam dan kene share dgn kwn rapat yg boleh korg pcayai. Bukannya kwn yg hanya nk tau crita then backoff lpas tu. Cari kwn yg bleh menasihati n boleh share feeling. Its not the end of the world.
Tips supplement paper tu, korg pinjam la nota kwn2 yg da lulus, lpas tu tengok cara dieorg jawab n compare dgn cara kta jwb. Tapi kdg2, kita mmg rasa yg kita dh perform well time exam aritu, tp tanpa kta sedar, jwpn kta mmg totally salah sbb question ty sgt tricky. Since aku tau aku gagal, aku buat preparation stiap malam sblm tdo by doing some past year paper, buat nota satu chpter 1 hari, dan baca ulang2 smpai nk muntah. Xleh malas2 lagi sbb aim kta nk GRADE kan. Ade sbulan masa d beri sblum supplement paper n x mungkin kta x leh score kot. Xyah piker nk enjoy dulu. Aku raya thn lpas, malam raya pun aku study. Xpeduli dh sbb nk sgt grade.
So skrg, tenangkan fikiran, refleksi diri, dan kalau boleh mesej lect, tanye ape kelemahan kita. Jgn takut, kita mesej je pun, bukan face to face. Insya-allah lect akan bgtau ape yg perlu dibaiki.
Kepada yang Berjaya, TAHNIAH! Kepada yang kurang Berjaya, anda bukannya GAGAL, cuma anda TERlambat sedikit untuk mencapai kejayaan tersebut. DUNIA je pun. Sentiasa ingat, “PASTI AKAN MUNCUL PELANGI SESUDAH LEBATNYA HUJAN”

All the Best for ur FUTURE!
Regards, 
SENIOR.

Credit to Mohd Zakey Bin Ramlee

1 comment: